Van Tweets naar Posts op 𝕏: Elon Musk’s invloed op Social media

Social Media

Auteur:
Benny
Datum:
August 30, 2023
Leesduur:
7 mins
Een stukje achtergrond: Elon Musk

De hoofdrol in alle rumoerigheid rondom Twitter en 𝕏 gaat naar Elon Musk. Musk is een invloedrijke ondernemer met een indrukwekkend cv en kan ook een visionair worden genoemd, die zijn stempel heeft gedrukt op diverse sectoren. Hij maakte naam als medeoprichter van Zip2, een vroege internetonderneming. Met de verdiensten richtte hij samen met zijn broer X.com op. X.com werd vervolgens overgenomen door eBay en ging over naar Paypal. In 2002 richtte hij SpaceX op met als doel ruimtevaart toegankelijk te maken en Mars te koloniseren. Hij kocht zich in bij Tesla om zich medeoprichter te kunnen noemen en zijn visie toe te passen op diverse elektrische auto’s om deze toegankelijker te maken. Hoe dan ook.. de naam 𝕏 komt bij Musk met bedrijven als x.com, SpaceX en zijn pas gestarte Ai-bedrijf xAI niet helemaal uit de lucht vallen. Zijn in 2020 geboren zoon kreeg zelfs de naam X Æ A-12, die na tussenkomst van de rechter nog een extra -x kreeg: X Æ A-Xii.

No items found.
Musk’s interesse in Twitter

Musk heeft meermaals aangegeven een ‘everything app’, oftewel een allesomvattende app, te willen ontwikkelen. Wat dit precies inhoudt is hij nooit duidelijk over geweest. Maar aangenomen wordt dat het de westerse versie van het Aziatische WeChat zou moeten zijn. Een app waarmee je vrij met elkaar kunt communiceren, winkelen en gamen. Eén app zodat je minder apps en diensten hoeft te gebruiken. Twitter, Musk’s favoriete social mediakanaal, zou hier de basis voor moeten zijn. Begin 2022 begon Musk met het aankopen van Twitter-aandelen. Een paar maanden later werd hij de grootste aandeelhouder en in april gaf hij aan Twitter volledig te willen kopen. Hij doet een aanbod van 44 miljard euro. Maanden van onrust volgen, waarin hij blijft wisselen tussen het wel en niet willen kopen van Twitter. Twitter daagt hem voor de rechter, omdat hij voor onrust zorgt en zou speculeren op de beurs. Eind oktober komt de strijd tot een einde en gaat de overname toch door: Musk is eigenaar van Twitter.

Onrust op Twitter

Al snel na de aankondiging van Musk’s interesse in Twitter ontstond onrust op het kanaal. Medewerkers, adverteerders en tweeps; gebruikers van Twitter; gaan op zoek naar een alternatief omdat ze niet zitten te wachten op de wispelturigheid van Musk en/of hem niet vertrouwen. Ook het vrijuit spreken wordt steeds vaker onderwerp van gesprek, nadat o.a. Donald Trump en Kanye West van het kanaal zijn geweigerd. Na de overname worden direct een groot aantal wijzigingen doorgevoerd op Twitter. Veel nieuwe functies lijken in de praktijk te worden getest, die na kritiek soms weer worden teruggedraaid. Zo worden direct nieuwe vinkjes geïntroduceerd. Waar tot die tijd enkel geverifieerde bekende personen een vinkje achter hun naam kregen, werden vinkjes geïntroduceerd voor overheidsinstanties en betalende gebruikers. Een jungle van grijze, blauwe en gouden vinkjes ontstond. Er werd misbruik van gemaakt, er ontstond onduidelijkheid over welk account daadwerkelijk 'echt' was en zodoende werd het een en ander weer teruggedraaid. 
Inmiddels is het hebben vaneen vinkje achter de naam alleen weggelegd voor gebruikers van 𝕏 premium, de betaalde versie van 𝕏. Net als veel nieuwe en bestaande functies. Zo is het geliefde Tweetdeck veranderd in 𝕏 Pro en achter de betaalmuur verdwenen. Net als het bewerken en annuleren van posts, inzichten in behaalde resultaten en het customizen van de app.

Van Tweets naar Posts op 𝕏: Elon Musk’s invloed op Social media

Ook grote wijzigingen, die niet direct voor de gebruiker zichtbaar zijn, werden doorgevoerd na de overname. Tweets werden ontoegankelijk gemaakt voor gebruikers die niet ingelogd zijn op Twitter. Dit leverde in juli nog problemen op toen in een NL-Alert werd verwezen naar updates op Twitter. Er werd korte tijd een zogenaamde rate limit ingesteld, een limiet waardoor een beperkt aantal tweets per dag te bekijken zouden zijn. Dit om te voorkomen dat tweets zouden worden geïndexeerd door AI-bots. De naamswijziging van Twitter naar 𝕏 was in juli 2023 weer een nieuwe grote verandering voor gebruikers. En zoals dat gepaard gaat met grote wijzigingen, was er veel kritiek. Trouwe gebruikers zagen wéér wat verdwijnen van hun trouw gebruikte kanaal. Veel gebruikers zijn daarom (opnieuw) aan het kijken naar alternatieven.

De gebruikers van 𝕏 lijken inmiddels weer trouw aan het kanaal na het tijdelijke uitstapje naar een van de alternatieven

Benny
Alternatieven voor Twitter

Er zijn diverse platforms die proberen in te haken op de onrust rondom Twitter/𝕏. Hier zijn 3 alternatieven voor 𝕏 die de moeite zijn om in de gaten te houden:

1. Threads
Threads lijkt de grootste uitdager van 𝕏. Het kanaal is als het ware Twitter in een Instagram-jasje. Niet vreemd, want Threads is een platform gelanceerd door META, het moederbedrijf van Facebook, Whatsapp en ook Instagram. Threads is dan ook eigenlijk een aanvullende functie van Instagram, waar je met dezelfde gegevens kunt inloggen.
Binnen een dag telde het platform 30 miljoen gebruikers. 4 dagen later was dat aantal al gestegen naar 100 miljoen. Waarmee de adoptie van het kanaal sneller ging dan bij ChatGPT, waar dat aantal ‘pas’ na 2 maanden werd behaald. Veel Europeanen zul je er niet op vinden, want wij hebben voorlopig geen toegang tot het kanaal omdat het (nog) niet aan de EU-regels voldoet. Overigens nam het aantal gebruikers ook weer snel af en zou inmiddels nog maar de helft van de gebruikers actief zijn. Threads kon direct op kritiek rekenen van Musk, omdat het werd gezien als een directe kopie en aanval op -toen nog- Twitter. Hij daagde Mark Zuckerberg, eigenaar van META, dan ook uit om het fysiek uit te vechten in de ring. Waar Zuckerberg maar al te graag op in ging via zijn Threads. Of deze strijd nog fysiek uitgevochten wordt is nog de vraag.

2. Mastodon
Mastodon profiteerde direct van de ontstane onrust op Twitter. Het kanaal werd het meest gedeelde alternatief op én voor Twitter. Het decentrale platform lijkt echter een technisch drempeltje te hoog voor veel gebruikers. Het serversysteem is voor nieuwe gebruikers verwarrend, wat de groei belemmert. Het gebruik van Mastodon ziet dan ook een stijging na (weer) een grote wijziging op Twitter/𝕏. 

3. BlueSky
Van alle opkomende alternatieven lijkt BlueSky het meest op Twitter. Het bedrijf is voortgekomen uit Twitter zelf. Nog voordat Elon eigenaar werd van Twitter was BlueSky een project binnen Twitter om te decentraliseren. Jack Dorsey, mede-oprichter van Twitter, zit dan ook in het bestuur van BlueSky. BlueSky bevindt zich op dit moment nog in een bèta en is alleen toegankelijk na uitnodiging van BlueSky of een bestaande BlueSky-gebruiker. Het is vooralsnog niet bekend wanneer het platform wordt opengesteld voor een groter publiek. Desondanks zijn er momenteel ruim 1 miljoen gebruikers die actief gebruik maken van BlueSky.

En nu?

De behoefte naar een social mediakanaal als 𝕏 is groot. Zoals ook te zien is in de snelle groei van de alternatieve kanalen. Een vergelijkbaar scenario hebben we eerder gezien met Whatsapp, toen dit werd overgenomen door META en nieuwe regels toepastte. Alternatieven als Telegram, Signal groeiden destijds snel, maar in het dagelijks gebruik is Whatsapp nog altijd het grootst. De gebruikers van 𝕏 lijken ook nu weer trouw aan hun kanaal en enkel een uitstapje te maken naar een van de alternatieven.

De tijd zal leren of 𝕏 ook daadwerkelijk het grootste microblog social media kanaal blijft en de gebruikers trouw genoeg zijn aan het kanaal. Hoe dan ook: Twitter, of 𝕏, lijkt weer meer dan ooit te leven als social mediakanaal.

Van Tweets naar Posts op 𝕏: Elon Musk’s invloed op Social media