Facebook en Instagram moeten stoppen met gepersonaliseerde advertenties

Social Media

Auteur:
Benny
Datum:
November 3, 2023
Leesduur:
4 mins

Meta mag jouw gegevens niet meer gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Dat hebben Europese privacytoezichthouders bepaald. META, het moederbedrijf van Facebooken Instagram, moet binnen twee weken maatregelen nemen. Wat betekent dit voorons en jou als bedrijf dat adverteert op Facebook en Instagram?

Wat is er aan de hand?

Advertenties op Facebook en Instagram worden vertoond op basis van verschillende gegevens. Het kan op basis van demografische data (geslacht, woonplaats, leeftijd) die je als gebruiker zelf hebt doorgegeven, bij het aanmelden of als aanvulling op je profiel. Maar het kan ook op basis van interesses. Dit gebeurde in het verleden op basis van pagina’s die je volgt of liket. In de afgelopen jaren is dit ook meer gedaan op basis van surfgedrag en interactie op basis van posts die worden aangeklikt, geliket of gedeeld. META gebruikt deze gegevens om profielen van gebruikers op te stellen. Hierdoor kan gericht worden geadverteerd.

De Europese privacytoezichthouders hebben nu bepaald dat de manier waarop META de persoonsgegevens verzamelt onrechtmatig is. "Meta houdt bij wat je opFacebook en Instagram zet, aanklikt of leuk vindt en gebruikt die informatievoor het aanbieden van persoonsgerichte advertenties", aldus de Europese privacytoezichthouders. "Het onterecht verwerken van de persoonlijke informatie van miljoenen mensen op Facebook is een verdienmodel voor Meta. Door hier een eind aan te maken, is de privacy van mensen beter beschermd."

Abonnement

Om te voldoen aan de Europese regels komt METAnu met een abonnement. Gebruikers krijgen in de komende weken de optie om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken. Als je dat wil geef je toestemming om gepersonaliseerde advertenties te blijven zien. Wil je geen of geen gepersonaliseerde advertenties zien? Dan moet je gaan betalen voor eenabonnement.

Het abonnement is vergelijkbaar met het abonnementsmodel van Spotify. Waar je als gratis gebruiker reclames krijgt te horen. Betaal je? Dan krijg je geen advertenties meer te zien. Het abonnement op Facebook en Instagram gaat €9,99 kosten (en meer als je het abonnement afsluit via je mobiel). Tot maart 2024 krijg je voor dat bedrag geen advertenties te zien op beide social mediakanalen. Daarna moet je 6 of 8 euro per kanaal extra betalen.

Over het abonnement zegt META: “Wij geloven in een gratis, dooradvertenties ondersteund internet en zullen mensen gratis toegang blijven bieden tot onze gepersonaliseerde producten en diensten, ongeacht hun inkomen.” 

No items found.

Wat gaat er dus voor jou veranderen?

Wij verwachten dat er weinig zal gaan veranderen. Iedereen zal de keuze krijgen of ze gaan betalen voor Facebook enInstagram. Een deel van de gebruikers zal ervoor kiezen om te gaan betalen.Maar we verwachten dat dit geen groot deel van de gebruikers zal zijn. Het grootste gedeelte blijft dus advertenties zien en die zijn er dus akkoord mee dat ze advertenties zullen zien, die bij hun interesses liggen. 

Dat betekent dus ook dat we als Nojesam jouw bedrijf of boodschap kunnen blijven tonen aan mensen die daar de meeste interesse in hebben. Dus dat er geen advertentie van een grasmaaier wordt getoond aan iemand die in een gebied woont waar veel flats staan. En juist weleen advertentie voor zonnepanelen aan iemand die zich hiervoor oriënteert. 

META Business Partner

Heb jij nou vragen over al deze ontwikkelingen? Nojesam is META Business Partner. Hiermee is het contact met META laagdrempeliger. We zijn eerder op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen.Daarnaast krijgen we persoonlijke ondersteuning van META bij vragen en  problemen. Dus stuur ons gerust een berichtje of bel naar +31(0)85 025 0090.

Facebook en Instagram moeten stoppen met gepersonaliseerde advertenties

Facebook en Instagram moeten stoppen met gepersonaliseerde advertenties